Sunday, November 1, 2009

မ်က္ေမွာက္ေခတ္ျမန္မာ့ႏိုင္ငံေရးအမ်ဳိးမ်ဳိး


-သားေဆြ-

ကမၻာ့ႏုိင္ငံေရးသမိုင္းမွာ ႏုိင္ငံေရးအမ်ဳိးမ်ဳိးရွိသည္။ အရင္းရွင္၊ ကိုလိုနီနယ္ခ်ဲ႔၊ ဆိုရွယ္လစ္၊ ကြန္ျမဴနစ္ .. စသျဖင့္။ ႏိုင္ငံေရး၀ါဒ အမည္နာမမ်ားသတ္မွတ္ခဲ့ၾကသည္။ ျမန္မာ့ႏိုင္ငံေရးမွာလည္း ႏုိင္ငံေရးအမ်ဳိးမ်ဳိးရွိသည္။ ထိုအေၾကာင္းကို ဗိုလ္ခ်ဳပ္ေအာင္ဆန္း ေရးသားခဲ့ဖူးတာရွိသည္။
  • ဟုမၼရူး၊ အင္ဒီပင္းဒင့္၊ ဘံု၀ါဒ၊ ၀ံသာႏု စသျဖင့္ မီးခိုးမဆံုးမိုးမဆံုး ႏုိင္ငံေရးအယူအဆေတြ။
  • ေက်းလက္ေတာရြာေတြ ရဲ့ ႏုိင္ငံေရး က်ျပန္ေတာ့ တေဘာင္ေတြ၊ မင္းေလာင္းေတြ၊ ေမွာ္ဆရာေတြ၊ ဘုရားလက္သစ္ေတြနဲ႔ သူတို႔ႏိုင္ငံေရးက လံုးလိုက္ျပားလိုက္ ျဖစ္ေနတာေတြ။
  • လူငယ္လူရြယ္ စိတ္ျမန္လက္ျမန္ ေတြက်ျပန္ေတာ့ အိုင္ယာလန္ကနည္းေတြနဲ႔ လြမ္းသူလြမ္းေဆြးသူေဆြး ျဖစ္ ေနတာေတြ။
  • ဦးသိန္းေမာင္ၾကီးက ကုသိုလ္တပဲ ငရဲတပိႆာမို႔ ႏုိင္ငံေရးမလုပ္ေတာ့တဲ့အေၾကာင္းေတြ။
  • ဦးဘေဘၾကီးက ႏုိင္ငံေရးဆိုတာ အင္မတန္ညစ္ပတ္တဲ့အလုပ္ဟုဆိုခဲ့တာေတြ။
  • ဦးေစာက ၀ါးရင္းတုတ္နဲ႔လူမိုက္အားကိုးစခန္းသြားေနတာေတြ။
  • ေဒါက္တာဘေမာ္က ဟစ္တလာတို႔ စတာလင္တို႔ကို အားက်ေနတာေတြ စသျဖင့္ စသျဖင့္ ထိုေခတ္ထိုကာလ ျမန္မာ့ႏုိင္ငံေရး အေျခအေနကို ဗိုလ္ခ်ဳပ္ေအာင္ဆန္းက “ႏုိင္ငံေရးအမ်ဳိးမ်ဳိး” ေဆာင္းပါးျဖင့္ သံုးသပ္တင္ျပခဲ့ဖူးသည္။
မ်က္ေမွာက္ေခတ္ ျမန္မာ့ႏုိင္ငံေရးသမိုင္းမွာလည္း ႏုိင္ငံေရးက အမ်ဳိးမ်ဳိး။ ေထြျပားစံုလင္သည္။ ျပည္တြင္းမွာတမ်ဳိး၊ ျပည္ပမွာ တဖံု အမ်ဳိးစံုေအာင္ အယူအဆေတြ ပလူပ်ံေနသည့္ ေခတ္အေျခအေနျဖစ္သည္။ သံုးသပ္ၾကည့္ဖို႔လိုမည္ထင္ပါသည္။ အထူး သျဖင့္ ျပည္တြင္းႏိုင္ငံေရးအမ်ဳိးမ်ဳိးကို သံုးသပ္ၾကည့္ခ်င္သည္။

၁) ငါးပုဇြန္ႏုိင္ငံေရး ႏွင့္ ပါရာဒိုင္းေနၾကသူမ်ား

တခ်ဳိ႔က စီးပြားေရးျပဳျပင္ေျပာင္းလဲမွုကိုအရင္လုပ္ဖို႔ ေဇာင္းေပးသည္။ ႏုိင္ငံေရး(စနစ္)က အဓိကမဟုတ္၊ စီးပြားေရးသာ အဓိက၊ စီးပြားေရး တိုးတက္လာတာနဲ႔အမွ် ႏိုင္ငံေရးစနစ္မွာလည္း….…။ မစားရ၀ခမန္းေတြ လူနားမလည္ႏုိင္သည့္ စကားလံုးေတြနဲ႔ ထိုသို႔ေရးၾကေျပာၾကသည္။ စကၤာပူ၊ မေလးရွား၊ အင္ဒိုနီးရွား၊ တရုတ္၊ ကိုရီးယားေတြနဲ႔ ႏွဳိင္းယွဥ္ျပသၾကသည္။ အာရွက်ားေတြ နဂါးေတြကို အားက်ၾကသည္။ ဤလူစုက ျမန္မာ့ႏုိင္ငံေရးအမ်ဳိးမ်ဳိးမွာ တေဒါင့္တေနရာက ပါ၀င္ကျပေနသည့္ အစုျဖစ္သည္။

သူတို႔ ႏုိင္ငံေရးကတမ်ဳိး။ ပါတီမေထာင္၊ စည္းရံုးေရးမဆင္း၊ ရန္ပံုေငြမရွာ။ ႏုိင္ငံေရးလုပ္ေနပါတယ္လို႔ မေၾကြးေၾကာ္။ စီးပြားေရး စြန္႔ဦးတီထြင္လုပ္ငန္းရွင္မ်ားအျဖစ္နဲ႔သာ လွဳပ္ရွားလုပ္ေဆာင္ၾကသည္။ တကယ္လည္း စီးပြားေရး လုပ္ငန္းရွင္ၾကီးမ်ားျဖစ္ၾက ပါသည္။ ထို႔ေၾကာင့္ ဇာတိသေဘာအရ လာရာေရာ လားရာပါ ခန္႔မွန္းႏုိင္သည္။ ထိုသူမ်ားအတြက္ ႏုိင္ငံေရးမလို .. စနစ္မလို .. ကုန္သြယ္ေရးမူပိုင္ခြင့္နဲ႔လုပ္ပိုင္ခြင့္ေတြသာလိုသည္။အစိုးရမလို..လက္ရွိအုပ္ခ်ဳပ္သူသာလိုသည္။ အုပ္ခ်ဳပ္သူႏွင့္အဆင္ေျပေျပ ေပါင္းသင္းဆက္ဆံမည္။ ရသမွ်အခြင့္အေရးအကုန္ယူမည္။

သို႔ေသာ္ တခါတရံ ႏုိင္ငံေရးအလွည့္အေျပာင္း အခ်ဳိးအေကြ႔မ်ား တြင္ ထုိသူမ်ားပါ၀င္လာတတ္သည္။ ဥပမာ..ေရြးေကာက္ပြဲမွာ ပါတီတခုခုကို ေငြေၾကးအေထာက္အပံ့ျပဳေပးတာမ်ဳိး။ သို႔မဟုတ္ ကိုယ္တိုင္ အမတ္ေလာင္းအျဖစ္ ၀င္ေရာက္အေရြးခံတာမ်ဳိး။ ဘယ္ေကြ႔မွာ ဘယ္တက္နဲ႔ေလွာ္မယ္ဆိုတာ သူတို႔ေတြက တြက္ခ်က္ျပီးသား။ ထိုအစုက ႏုိ္င္ငံေရးကို ေစ်းတြက္တြက္ျပီး ေဆာင္ရြက္ခ်င္တဲ့အစု။ ထိုအစုမွာက လူထုအေျချပဳတဲ့ လမ္းစဥ္မရွိ၊ လုပ္ငန္းမရွိ။ သူတို႔မွာ လုပ္ဟန္သာရွိသည္။ ညစာစားပြဲ လုပ္မည္။ ႏွီးေႏွာဖလွယ္ပြဲလုပ္မည္။ ကုန္စည္ျပပြဲလုပ္မည္။ ေဟာေျပာပြဲေတြလုပ္မည္။ ေခတ္ေပၚ စာနယ္ဇင္း ေလာကထဲက နာမည္ရေနသူေတြကို အလွည့္က်ဖိတ္ၾကားျပီး ေဟာေျပာပြဲေတြလုပ္မည္။ ဂ်ာနယ္သတင္းေထာက္ေတြကိုဖိတ္ၾကားမည္၊ ဂ်ာနယ္ထဲ ေဖာ္ျပခိုင္းမည္။ သူတို႔ႏုိင္ငံေရးကား… မွန္ကူကြက္ေတြ၊ ပါရာဒိုင္းေတြ၊ ေစ်းကြက္လိုအပ္ခ်က္၊ ပူစီေပါင္းစီးပြားေရး၊ အေမရိကန္ေဒၚလာ အလားအလာ၊ ကမၻာ့ေငြေၾကးအၾကပ္အတည္း၊ နီယိုကြန္၊ ဘုရင့္ေနာင္ကုန္စည္ ….. စသည္ စသည္။

မ်က္ေမွာက္ေခတ္ ျမန္မာ့ႏုိင္ငံေရးမွာ space တခု ရထားသည့္ႏုိင္ငံေရးတမ်ဳိးျဖစ္သည္။ ျမန္မာႏုိင္ငံငါးလုပ္ငန္းအဖြဲ႔ခ်ဳပ္နဲ႔ ပုဇြန္လုပ္ငန္းရွင္းမ်ားအသင္း ဘာအသင္းညာအသင္းေတြရဲ့ ေဟာေျပာပြဲေတြမွာ အာေဘာင္အာရင္း သန္ႏိုင္္ၾကသည္။

ေဟာႏုိင္ေျပာႏုိင္ၾကသည္။ ဂ်ာနယ္ေတြမွာ ပါရာဒိုင္းခြင့္ရၾကသည္။ ထိုအစုကို ငါးပုဇြန္ႏုိင္ငံေရး အျဖစ္သတ္မွတ္လိုက္မည္။ မွတ္ သားရလြယ္ကူေအာင္ ေနရာေဒသအစြဲျပဳျပီး သတ္မွတ္ျခင္းသာျဖစ္သည္။ သာေစ နာေစလို႔တ့ဲသေဘာ လံုး၀ မရွိ။

၂) ျခင္ဖမ္းၾကြက္သတ္ႏုိင္ငံေရး ႏွင့္ ခပ္္ျပတ္ျပတ္ႏွိမ္ႏွင္းမယ္ဆိုတဲ့လူ

ေနာက္ထပ္ ႏိုင္ငံေရးတမ်ဳိးရွိေသးသည္။ သူတို႔ႏုိင္ငံေရးက တမ်ဳိး။ ႏုိင္ငံေရးကို ေစ်းအသက္သာဆံုးျဖစ္ေအာင္လုပ္မည္။ မိတၱဴ ကိုေတာင္ အေၾကြး နဲ႔ကူးေနပါသည္တဲ့။ အင္တာနက္ အသံုးျပဳမည္။ အလကားရတဲ့ ဘေလာ့ေတြလုပ္မည္။ ကြန္ယက္ေတြ တည္ေဆာက္မည္။၂၀၁၀ ေရြးေကာက္ပြဲကို တသီးပုဂၢလအေနနဲ႔၀င္မည္။ အစပိုင္းမွာ ဒီလိုေၾကြးေၾကာ္ခ့ဲၾကသည္။ တတိယ အုပ္စုလိုလိုု။ အလယ္အလတ္အစု လိုလို။ ေနာက္ေတာ့လည္း ဒံုရင္း ဒံုရင္း။

သူတို႔လုပ္ဟန္က တသီးပုဂၢလ လုပ္ဟန္။ ၾကိဳက္တဲ့အဖြဲ႔အစည္း ၾကိဳက္တဲ့ေနရာကလာခဲ့ တဦးခ်င္းအေနနဲ႔လက္ခံမည္။ ၂၀၁၀ ေရြးေကာက္ပြဲကို ၀င္အေရြးခံမည္။ ၂၀၁၀ကို လက္ခံသူေတြ ပါတီေထာင္ဖို႔မလို။သူတို႔နဲ႔လာေရာက္လက္တြဲလိုက္။ တသီးပုဂၢလ ကြန္ယက္မွာ၀င္ေရာက္လုပ္ကိုင္။ ေတာ္လွန္ေရးသမားေတြမလုပ္ရဲတဲ့အလုပ္ေတြကို သူတို႔လုပ္ၾကမည္။ ေတာ္လွန္ေရးသမား ေတြကို အဘတို႔ဟု ကင္ပြန္းတပ္သည္။ အဂၤလိပ္စာ above ကို ျမန္မာမွဳျပဳျပီး အဘ လုပ္ထားတာျဖစ္သည္။ အဘတို႔ မလုပ္ရဲတဲ့ အလုပ္ေတြသူတို႔လုပ္မည္တ့ဲ ေၾကညာထားသည္။

သူတို႔ႏုိင္ငံေရးက ပါတီမေထာင္။ ရံုးခန္းမဖြင့္။ သို႔ေသာ္ စည္းရံုးလွုပ္ရွားမွဳရွိသည္။ သူတို႔သည္လည္း ေခသူေတြမဟုတ္။ မ်က္ ေမွာက္ေခတ္ ျမန္မာ့ႏုိင္ငံေရးမွာ space တခု ရထားသူမ်ားျဖစ္သည္။ နယ္ေတြမွာ လွည့္ျပီး စည္းရံုးႏုိင္သည္။ ဘယ္သူမွ လာ မေႏွာက္ယွက္။ အင္တာနက္ေပၚမွာ ေရးႏိုင္သည္။ ဘယ္သူမွ လာမဖမ္း။

သူတို႔က ႏုိင္ငံေရးကို ပေရာဒတ္ (ထုတ္ကုန္)တခုလို သေဘာထားသည္။ ဒီေန႔ဘာ ပေရာဒတ္ ထုတ္ျပီးျပီလဲ။ အဲဒီေပတံနဲ႔ တိုင္း တာမွဳျပဳၾကသည္။ သူတို႔ေျပာတဲ့ ပေရာဒတ္ ဆိုတာ ေရာက္ခ်င္ရာေရာက္၊ ေရးခ်င္ရာေရးထားတဲ့ စာတို စာရွည္ေတြ။ ဒါေတြကို ပေရာဒတ္ အျဖစ္ သူတို႔ႏုိင္ငံေရးက သတ္မွတ္သည္။ သူတို႔ပေရာဒတ္ေတြကိုဖတ္ၾကည့္ေတာ့့ ေတြးေတာစရာေတြက တပံု တပင္။ ေနာက္ေတာ့လည္း ဘာမွမဟုတ္။ ကြ်တ္မုန္း၀င္ ျဖစ္ေနသည္။ ကြ်တ္မုန္း၀င္ မွာ စိတ္မႏွံ႔သူ အရူးတေယာက္က နံရံ ေပၚတြင္ ေရးမွတ္ထားသည္ကို ဖတ္မိသူမ်ားက သို႔ေလာ သို႔ေလာ အနက္အမ်ဳိးမ်ဳိးဖြင့္ဆိုၾကသည္။ ထို႔အတူပင္ ပေရာဒတ္ မ်ား ကို ဖတ္မိသူမ်ားအဖို႔ သို႔ေလာသို႔ေလာ ထင္စရာရွိသည္။ တကယ္တန္းက်ေတာ့ဘာမွမဟုတ္။ သီတင္းကြ်တ္လို႔ တန္ေဆာင္ မုန္း၀င္ရင္ မုန္႔ဟင္းခါး စားရခ်ည္ေသးကို အရူးက ကြ်တ္မုန္း၀င္ ဟု အတိုေကာက္ေရးမွတ္ထားတာျဖစ္ေနသည္။ (စကားခ်ပ္။ ။ ဤႏိုင္ငံံေရးအား ေနာက္စာမ်က္ႏွာမ်ားတြင္ ကြ်တ္မုန္း၀င္ အျဖစ္ အတိုေကာက္ ေခၚေ၀ၚသံုးစြဲသြားပါမည္။) ေအာက္မွာ ကြ်တ္မုန္း၀င္ တို႔၏ ႏုိင္ငံေရးပေရာဒတ္မ်ား ကို ထပ္ဆင့္ကူးယူေဖာ္ျပလိုက္ပါသည္။ (ေနမ်ဳိးေ၀ - ေရးထားသည့္ ပေရာဒတ္မ်ားျဖစ္ပါသည္)

ေဒၚလာ ေပါက္ေစ်း ၆ က်ပ္ ဆိုတာကို ျပင္ဆင္ေျပာင္းလဲမွဳလုပ္ရမည္။

ေစ်းအေပါဆံုး အလြယ္ကူဆံုး ေထာက္လွမ္းေရးကရိယာၿဖစ္ေသာ သတင္းလြပ္လပ္မွဳကို အသံုးခ်ရမည္။

သတင္းလြတ္လပ္မႈေႀကာင့္ ၿဖစ္ေပၚလာတတ္ေသာ လူထုဆူပူမႈမ်ားကို ခပ္ၿပတ္ၿပတ္ ႏွိမ္ႏွင္းရဲရမည္။

သူတု႔ိက ပေရာဒတ္ေတြထုတ္ျပီး စစ္အစိုးရကို တိုက္တြန္းတာေတြလုပ္သည္။ ျခင္ႏွိမ္ႏွင္းေရးအတြက္ ျပည္သူလူထုကို တအိမ္ တေယာက္ထြက္ျပီး လုပ္ခိုင္းဖို႔ စစ္အစိုးရကို တိုက္တြန္းသည္။ တျပည္လံုးၾကြက္သတ္ရက္ သတ္မွတ္ေပးဖို႔ စစ္အစိုးရကို အၾကံေပးသည္။ အစိုးရ အမိန္႔အာဏာေတြ တြင္တြင္သံုးဖို႔႔ သူခိုးကိုဓားရိုးကမ္းေပးသည္။ သူတို႔ႏုိင္ငံေရးကသိပ္ေတာ့မလြယ္။

ေၾကာက္စရာေကာင္းသည့္ ႏုိင္ငံေရးမ်ဳိး။ စစ္အစိုးရက ေထာင္ထဲမွာသာ ယင္ေကာင္ဖမ္းခိုင္းသည္။ သူတို႔က “အိမ္တိုင္း ျခင္ဖမ္းခိုင္း” ေနသည္။ “တျပည္လံုးၾကြက္သတ္ရက္”သတ္မွတ္ျပီး လူတိုင္း ၾကြက္သတ္ခိုင္းေနသည္။ အဆိုပါႏုိင္ငံေရးမ်ဳိးကို ျခင္ဖမ္း ၾကြက္သတ္ႏုိင္ငံေရး အျဖစ္ သတ္မွတ္လိုသည္္။ သူတို႔လုပ္ခ်င္တာေတြ ယံုၾကည္တာေတြ ေဟာတာေျပာတာေတြ ၾကည့္ျပီး ႏုိင္ငံေရးေနရာ အဆင့္သတ္မွတ္ေပးျခင္းျဖစ္ပါသည္။(သာေစ နာေစလို႔တ့ဲသေဘာမရွိ) လိုက္ဖက္မည္ထင္ပါသည္။

ျခင္ဖမ္းၾကြက္သတ္ႏုိင္ငံေရးက တျဖည္းျဖည္း ႏိုင္ငံေရးလူတြင္က်ယ္ ျဖစ္လာသည္။ ဘီဘီစီ မွာ တခါႏွစ္ခါေျပာခြင့္ရလာသည္။ သူႏွင့္ေခတ္ျပိဳင္ အစုအဖြဲ႔မ်ားထက္ ပိုျပီး ေျပာေရး ဆိုခြင့္ရလာသည္။ အခုေတာ့ ျမန္မာ့အသံမွာေျပာခြင့္ရဖို႔ ျမန္မာ့အလင္း နဲ႔ ေၾကးမံုမွာ ပါခြင့္ရဖို႔။ ျပည္တြင္းက ဂ်ာနယ္ေတြမွာ ထည့္ခြင့္ရဖို႔ ျပန္ၾကားေရး ၀န္ၾကီးကို ဂဂ်ီဂေဂ်ာင္လုပ္ေနသည္။ ၀န္ၾကီးက အထက္ အမိန္႔မရေသးလို႔ ဘာမွ မတံု႔ျပန္။ သို႔ေသာ္မၾကာခင္မွာ ျခင္ဖမ္းၾကြက္သတ္ႏုိင္ငံေရးကို ျပည္တြင္းမီဒီယာေတြမွာ ေတြ႔ရဖို႔ အလားအလာမ်ားေၾကာင္း ၾကိဳတင္ခန္႔မွန္းၾကည့္ႏုိင္သည္။ ျပည္သူလူထုအတြက္ပဲ ေတြးကာ သနားမိပါေတာ့သည္။ ျပည္သူလူထုခမ်ာ အသံနဲ႔အႏွိပ္စက္ခံေနရာကေန ရုပ္ပံုေတြနဲ႔ပါ အႏွိပ္စက္ခံရေတာ့မည္။

၃) ေအာက္ဆီဂ်င္ႏုိင္ငံေရး ႏွင့္ အေအးပတ္ေနေသာ ယုန္ပညာရွိ

မ်က္ေမွာက္ေခတ္ျမန္မာ့ႏုိင္ငံေရးမွာ ပါ၀င္ကျပေနသည့္ ေနာက္ထပ္ ႏိုင္ငံေရးတမ်ဳိးရွိေသးသည္။ အဆိုပါ ႏုိင္ငံေရးက တမူ ထူးျခားသည္။ ကိုယ္တိုင္ႏုိင္ငံေရးမလုပ္။ ႏိုင္ငံေရးလုပ္ေနသူေတြကို တိုက္တြန္းနားခ်သည္။ ကိုယ္တိုင္ႏုိင္ငံေရးပါတီမေထာင္၊ ႏုိင္ငံေရးပါတီေထာင္သူေတြကို နားခ်တိုက္တြန္းတတ္သည္။ ကိုယ္တိုင္ေရြးေကာက္ပြဲမ၀င္။ ေရြးေကာက္ပြဲမွန္သမွ် ေထာက္ ခံခဲ့ဖူးသည္။ မရွိတာထက္ ရွိတာ ပိုေကာင္းပါသည္တဲ့။ ၂၀၀၈ ဖြဲ႔စည္းပံုကိုကို အတင္း ေထာက္ခံခိုင္းၾကသည္။

အခုလည္း ၂၀၁၀ ေရြးေကာက္ပြဲကိုေထာက္ခံခိုင္းေနၾကျပန္သည္။ ၂၀၁၀ ေရြးေကာက္ပြဲ၀င္မွ ေရြးေကာက္ပြဲကို ေထာက္ခံမွ လက္ေတြ႔ႏုိင္ငံေရးျဖစ္သည္။ ဒီလိုမ်ဳိးေရးၾက ေျပာၾကသည္။ သူတို႔နဲ႔ ဘယ္သူမွ ျပိဳင္ျပီးမျငင္းခုန္ႏိုင္။ ျပည္တြင္းမွာ သူတို႔က ႏုိင္ငံေရးလက္ေစာင္းထက္သည္။ သူတို႔နဲ႔ျပိဳင္ျပီးျငင္းခုန္ေရးသားမိလွ်င္ ေရးသူသာ ေထာင္နန္းစံသြားရမည္။

အဆိုပါႏုိင္ငံေရးကို ေအာက္ဆီဂ်င္ႏုိင္ငံေရး (တနည္း) မီးေလာင္ရာေလပင့္ႏိုင္ငံေရး ဟု သတ္မွတ္ခ်င္သည္။ အာဏာရွိသူကို ပင့္ေပးသည့္ ႏုိင္ငံေရးအမ်ဳိးအစား။ ေဖာ္လံဖားႏုိင္ငံေရး။ မဆလ ေခတ္မွာ မဆလကိုေထာက္ခံခဲ့သည္။ ၈၈ မွာ လူထုဘက္ကို ပါသေယာင္ေယာင္။ အခုက်ေတာ့ လံုးလံုးကို စစ္အစိုးရဘက္ပါေနၾကသည္။ ေနာက္မၾကာခင္ျပည္သူဘက္ပါၾကျပန္ဦးမည္။

အဆိုပါႏုိင္ငံေရးသည္ကား ျမန္မာ့ႏုိင္ငံေရးသမုိင္းတြင္ သက္တမ္းရင့္ သဘာရင့္သည့္ ႏိုင္ငံေရးတမ်ဳိးျဖစ္သည္္။ သူတို႔ ႏိုင္ငံ ေရးက မင္းေလာင္းလည္းမေမွ်ာ္၊ ဖုတ္သြင္းရထားလည္းမစီး။ ခပ္တည္တည္ျဖင့္ သေဘာတရားေတြျဖန္႔ျဖဴးသည့္ ႏုိင္ငံေရး အမ်ဴိး အစားျဖစ္သည္။ သူတို႔သည္ ျမန္မာ့ႏုိင္ငံေရး အခ်ဳိးအေကြ႔တိုင္းမွာ ပါ၀င္အသံုးေတာ္ခံေနၾက။ ႏိုင္ငံေရးကို ေခြးကတက္ ကေနပါ၀င္ အသံုးခံခဲ့ဖူးသည္။ လက္နက္နဲ႔ဒီမိုကေရစီကို ပဲေလွာ္နဲ႔ ဒန္အိုးဒန္ခြက္လဲသလို လဲခဲ့ဖူးသည္။ ဒန္အိုးဒန္ခြက္သာ ေပ်ာက္ဆံုးခဲ့ရသူေတြျဖစ္သည္။ ခြက္ေပ်ာက္ေတာ့ မဆလမွာ ေက်ာင္းအုပ္ေတြ နည္းျပေတြလုပ္ၾကသည္။ မဆလ ျပိဳပ်က္ ေတာ့လည္း န၀တ/နအဖ ကို အလုပ္အေကြ်းျပဳၾကျပန္သည္။

(ဗိုလ္ခ်ဳပ္ေအာင္ဆန္းသာ သက္ရွိထင္ရွားရွိပါက ဤႏုိင္ငံေရးမ်ဳိးကို ဆိတ္လေစ့ႏုိင္ငံေရးဟု အမည္ေပးႏုိင္သည္။)

ေအာက္ဆီဂ်င္ႏုိင္ငံေရးသမားေတြက သူတို႔ကိုယ္တိုင္ႏုိင္ငံေရးမလုပ္ရဲ။ ဘာေၾကာင့္လည္း။ အေျဖကရွင္းသည္။သူတို႔သည္

လက္နက္ခ်ျပီးသူမ်ားျဖစ္ၾကသည္။ ထို႔ေၾကာင့္ႏုိင္ငံေရးမလုပ္ႏုိင္။ ပံုျပင္ထဲက ေျမေခြးလို သူ႕အျမီးျပတ္တိုင္း သူတပါး အျမီး ေတြကို ျဖတ္ခိုင္း ေနရသည္။ လူတိုင္းကို လက္နက္ခ်ဖို႔ ေဟာေျပာ နားခ် လုပ္ေနရသည္။ ဖြဲ႔စည္းပံုကုိလက္ခံဖို႔၊ ေရြးေကာက္ပြဲ ကိုအသိအမွတ္ျပဳဖို႔ ေရးေနၾက ေျပာေနၾကရသည္။ ဆင္သြားရင္ လမ္းျဖစ္သည္။ အစိုးရဆိုတဲ့ဆင္ၾကီး ဘာလုပ္လုပ္မွန္သည္။ ေထာက္ခံရမည္။ ဒီလိုမ်ဳိး သူတို႔စဥ္းစားၾကသည္။ ဤသို႔လွ်င္ ေအာက္ဆီဂ်င္ႏုိင္ငံေရးကား မီးေလာင္ရာကို ေလပင့္ေပး တတ္ သည္။ ေအာက္ဆီဂ်င္ ဟုတ္လား မဟုတ္လား ေအာက္ပါအခ်က္သည္ သက္ေသသကၠာယျဖစ္သည္။

၂၀၀၈ ခုႏွစ္ မတ္လထဲမွာ လွ်ပ္တျပက္ဂ်ာနယ္က အသက္ ၈၄ ႏွစ္အရြယ္ ေလာေလာလတ္လတ္ သတုိ႔သားၾကီးကို ဗ်ဴးသည္။ သတို႔သားၾကီးက သူ႔အေနနဲ႔ “ႏိုင္ငံေရးလုပ္ဖို႔ အစီအစဥ္မရွိပါေၾကာင္း” နဲ႔ သတို႔သမီးကလည္း “အေဖၾကီးႏုိင္ငံေရး လုပ္မွာကို ေတာ့ စိုးရိမ္ပါေၾကာင္း”ေျဖၾကားသြားခဲ့ဖူးပါသည္။

ေအာက္ဆီဂ်င္ႏုိင္ငံေရးတမ်ဳိးရွိေသးသည္။ ျပည္ပေရာက္ ေအာက္ဆီဂ်င္မ်ား။ သူတို႔၏ ထူးျခားခ်က္မွာ စကား မယုတ္မလြန္ ေျပာၾကျခင္းပင္။ သူတို႔သည္ ေထာက္ခံတယ္လို႔မေျပာ။ သို႔ေသာ္ ေထာက္ခံတယ္လို႔ မေျပာသည့္အတြက္ မေထာက္ခံဘူးလို႔ ေကာက္ခ်က္ခ်လို႔မရ။ ထို႔အျပင္ သူတို႔သည္ မေထာက္ခံဘူးလို႔မေျပာ။ သို႔ေသာ္ မေထာက္ခံဘူးလို႔မေျပာသည့္အတြက္ ေထာက္ခံတယ္လို႔ သတ္မွတ္ မရ။ အေတာ္ေ၀့လည္ေၾကာင္ပတ္ႏိုင္သူမ်ားျဖစ္သည္။

သူတို႔ႏုိင္ငံေရးက အေရးရယ္အေၾကာင္းရယ္ဆို ပံုျပင္ထဲက ယုန္လုိ ႏွာေစးေနတတ္သည့္ႏိုင္ငံေရးမ်ဳိး။ သူတို႔သည္ကား ျပည္ပ တြင္ ပညာရွိၾကီးမ်ားသဖြယ္ ေနၾက၊ ထုိင္ၾက၊ ေျပာတတ္ ဆိုတတ္ ၾကသူမ်ားျဖစ္ၾကသည္။ သူတို႔သည္လည္း ေအာက္ဆီဂ်င္ မ်ဳိးႏြယ္စု၀င္မ်ားပင္ျဖစ္သည္။ ႏုိင္ငံေရးတုပ္ေကြးမိေနသည့္ ႏွာေစးေခ်ာင္းဆိုး ႏုိင္ငံေရးမ်ဳိးႏြယ္စု တမ်ဳိး ျဖစ္သည္။

၄) ပုတ္ရွပ္ႏုိင္ငံေရး၊ ဂ်င္ေပၚကထံုး ႏွင့္ ပြဲလွန္႔ဖ်ာခင္းသူမ်ား

ေနာက္ထပ္ ႏုိင္ငံေရးတမ်ဳိးကား အမ်ဳိးသားေသြးစည္းမွဳရွိေၾကာင္းျပသလုပ္ကိုင္ေနသည့္ ႏိုင္ငံေရးတမ်ဳိးျဖစ္သည္။ သူတို႔သည္ မတူညီသည့္ လူမ်ားအဖြဲ႔အစည္းမ်ားစုစည္းထားၾကျပီး ႏိုင္ငံေရးကို စုေပါင္းစပ္ေပါင္းလုပ္ၾကသည္။

သူတုိ႔ႏုိင္ငံေရးကား ဆိုင္းဘုတ္ၾကီးၾကီးေထာင္သည္။ စကားလံုးၾကီးၾကီးေျပာသည္။ သူတို႔အေတာ္မ်ားမ်ားမွာ အသားမည္း နက္ ေသာ္လည္း ရွပ္အက်ႌအျဖဴေရာင္ကို ႏွစ္ႏွစ္ျခိဳက္ျခိဳက္ ၀တ္ဆင္တတ္သည္။ တခါတရံ အေပၚအက်ႌ (ပင္နီေရာင္မဟုတ္သည့္) တိုက္ပံုမ်ား(၀ါးတီးကုတ္မ်ား) ၀တ္ဆင္တတ္ၾကသည္။ ႏိုင္ငံေရးကို စုေပါင္းစပ္ေပါင္းလုပ္ၾကသည္။ စုေပါင္းစပ္ေပါင္းထဲတြင္ ကြ်တ္မုန္း၀င္ တို႔လည္းပါသည္။ ေအးလြင္ႏွင့္သူ၏ညီအကိုမ်ား၊ တိုးခ်ဲ႔ထုတ္လုပ္မွဳေက်ာင္းေတာ္သားအစု ဦးလွျမင့္၊ သခင္စိုး ရ့ဲ သား ခင္ေမာင္စိုး၊ ႏိုင္ငံေရးေဘာဂေဗဒေလ့လာေရး မ်ဳိးဆက္သစ္ေက်ာင္းေတာ္သား ဦးအုန္းလြင္ စသျဖင့္ စသျဖင့္ .. ေနာက္ ေတာ့ ကေနဒါကေရာက္ ေရာင္နီတို႔ ျမင့္ေရႊတို႔။ စုမိၾကစပ္မိၾကသည္။

သူတု႔ိကား အမ်ဳိးသားႏုိင္ငံေရးအင္အားစုမ်ား အျဖစ္ သူတို႔ကိုသူတို႔ ဆိုင္းဘုတ္တင္ သတ္မွတ္ေခၚဆိုၾကသည္။ အမွန္က စစ္ အစိုးရဆီမွာ ႏိုင္ငံေရးပါတီတရပ္အျဖစ္ မွတ္ပံုမတင္ရေသး။ မွတ္ပံုမတင္ရေသးခင္မွာတင္ပဲ ကြဲၾကျပဲၾက၊ သူ႔အဖြဲ႔က ငါႏွဳတ္ထြက္၊ ငါ့အဖြဲ႔ကတခါ သူကႏွဳတ္ထြက္ၾကႏွင့္ လံုးလည္ ခ်ာလည္လိုက္ေနသည့္ အမ်ဳိးသားႏိုင္ငံေရးျဖစ္သည္။

သူတို႔ႏုိင္ငံေရးမွာ အလံနီေဟာင္းမ်ားခ်ယ္လွယ္ေနသည့္ ႏုိင္ငံေရးျဖစ္သည္။ အလံနီေဟာင္းေတြက ဆရာၾကီးေတြမ်ားသည္။ သေဘာတရားၾကီးေတြ အကိုးအကားၾကီးေတြ အဆိုအမိန္႔ၾကီးေတြနဲ႔ ကိုင္ေပါက္ႏုိင္သည္။ အလံနီေဟာင္းမ်ားက သေဘာ တရားေတြထုတ္ၾကသည္။ လမ္းညႊန္ခ်က္ေတြေပးသည္။ တခါတရံ သူတို႔ထုတ္ျပန္သည့္ လမ္းညႊန္ခ်က္မ်ားကို စစ္အစိုးရက ျငိဳျငင္တာမ်ဳိးရွိသည္။ တခါတရံ သူတို႔အခ်င္းခ်င္း ၀ိေရာဓိျဖစ္ျပီး ကြဲလြဲမွဳေတြျဖစ္သည္။ေညာင္ျမစ္တူးလို႔ ပုတ္သင္ဥ ေပၚကုန္ ၾကသည္။

ဦးလွျမင့္တို႔က ေရြးေကာက္ပြဲေကာ္မရွင္ျမန္ျမန္ထက္ထက္အေကာင္အထည္ေပၚေစခ်င္သည္။ ေရာ့ပတၱျမား ေရာ့နဂါး၊ ျမန္ျမန္ သြက္သြက္ လုပ္ခ်င္သည္။ ဒီအခ်က္က စစ္အစိုးရကို ျငိဳျငင္ေအာင္လုပ္သလိုျဖစ္ေနသည္။

ဦးအုန္းလြင္တို႔က ႏိုင္ငံေရးကို စုစုစည္းစည္းသြားခ်င္သည့္သေဘာရွိသည္။ ေရြးေကာက္ပြဲကိုလည္း အမ်ဳိးသားႏုိင္ငံေရး ပါတီ တရပ္ဖြဲ႔ျပီး ၀င္ခ်င္ၾကသည္။ ဒီအခ်က္ကား စစ္အစုိးရမၾကိဳက္သည့္အခ်က္လည္းျဖစ္သည္။ ကြ်တ္မုန္း၀င္တို႔ကလည္း ဒီအ ခ်က္ကိုမၾကိဳက္။ စစ္အစိုးရအၾကိဳက္အတုိင္း တသီးပုဂၢလလုပ္ခ်င္သည္။ကြဲလြဲခ်က္ၾကီးသည္။

အမ်ဳိးသားႏုိင္ငံေရးအင္အားစုထဲမွာ အေရးပါျပီးေျပာခြင့္ဆိုခြင့္ရွိသူေနာက္တေယာက္က ကိုဇင္ေအာင္။ လူ႔ေဘာင္သစ္ဒီမိုက ရက္တစ္ပါတီ(ျပည္ေထာင္စုျမန္မာႏုိင္ငံ) အမည္နဲ႔ လွဳပ္ရွားေနသူ။ သူ႔အျမင္က ကြ်တ္မုန္း၀င္တို႔ႏွင့္ ေျဖာင့္ေျဖာင့္ၾကီး ဆန္႔က်င္ သည္။ တသီးပုဂၢလအသြင္ကို ကိုဇင္ေအာင္က မယံုၾကည္။ တသီးပုဂၢလိုဆိုတာ တခ်ိန္က်ရင္ အင္အားၾကီးသူ(ပါတီၾကီး)ေတြရဲ့ ၀ါးမ်ဳိတာကိုခံရသူေတြျဖစ္သည္ဟုယံုၾကည္ေနသူ။

ဒီအစုထဲမွာ ေအးလြင္တို႔က activist ေနရာကို အျပည့္အ၀ယူထားျပီး ျပည္တြင္းမွာ ၈၈ ဆိုင္းဘုတ္နဲ႔ လုပ္စား ေနႏုိင္သည္။ စစ္အစိုးရ၏မ်က္ႏွာသာေပးမွဳကို အထူးရရွိထားသူမ်ားျဖစ္သည့္အေလ်ာက္ စီးပြားေရးပိတ္ဆို႔မွုေတြကို ဆန္႔က်င့္တဲ့ ကမ္ပိန္း ေတြထုရင္း အရင္းအႏွီးေတြတိုးပြားလာသည္။ ျပည္ပအဆက္အသြယ္ (ေရာင္နီတုိ႔) တိုးခ်ဲ႔လာႏုိင္သည္။ ေအးလြင္က သူ႕အဖြဲ႔ကို ျပည္ေထာင္စုျမန္မာႏုိင္ငံအမ်ဳိးသားႏုိင္ငံေရးအဖဲြ႔ခ်ဳပ္ အျဖစ္ဆိုင္းဘုတ္ၾကီးၾကီးလုပ္ထားလိုက္သည္။ သူက ဥကၠဌ လုပ္သည္။ သူ႔ညီေတြက အမွဳေဆာင္ေတြ အတြင္းေရးမွဴးေတြလုပ္ၾကသည္။ ေအးလြင္တို႔အဖြဲ႔ကေန အေစာဆံုး ႏွုတ္ထြက္ သြားတာက ကိုသိန္းတင္ေအာင္။ ေအးလြင္မွာက လူမွဳေရးအားနည္းခ်က္ေတြ ေငြေၾကးပိုင္းဆိုင္ရာနာမည္ပ်က္ေတြႏွင့္။ မီးခိုးမဆုံး မိုးမဆံုး။

အမ်ဳိးသားႏုိင္ငံေရးအစုထဲမွာ ကြ်တ္မုန္း၀င္တို႔အေနအထားက အေသးငယ္ဆံုးအေနအထားျဖစ္သည္။ လွဳပ္ရွားမွဳမရွိ။ လွဳပ္ရွား ႏုိင္တဲ့စြမ္းအားလည္းမရွိ။ ထို႔ေၾကာင့္ အတြင္းစည္းလူယံုလိုလို၊ သတင္းျပန္ၾကားေရးလိုလို ဟိုလိုလို သည္လိုလို။ ဘေလာ့တခု လုပ္ထားျပီး ရွိသမွ်အကုန္တင္ အကုန္ျဖန္႔လုပ္ေနရသည္။

ဦးလွျမင့္ တို႔ရဲ့ သေဘာတရားနယ္ခ်ဲ႔မွဳနဲ႔ လူတြင္က်ယ္လုပ္တာကို မခံႏုိင္။ ထို႔ေၾကာင့္ သူ႔ကိုယ္သူ ေၾကာ္ျငာရသည္။ တခါမွ မသိျမင္ဘူးသည့္ ကိုေက်ာ္၀င္း ေမာင္စူးစမ္းတို႔ရဲ့ ပို႔ခ်ခ်က္ေတြကို နာယူူေနသည့္ အေ၀းသင္ေက်ာင္းေတာ္သား တေယာက္ လိုလို ဘာလိုလို။ သူလည္း ပါရာဒိုင္းတေယာက္ေပါ့။ အလံနီၾသဇာေအာက္ကရုန္းထြက္ျခင္းျဖစ္သည္။

ဦးအုန္းလြင္တို႔အဖြဲ႔ကို ကြ်တ္မုန္း၀င္က ခ်သည္။ ႏိုင္ငံေရး ေဘာဂ ေဗဒဘာသာရပ္ကို ဦးအုန္းလြင္တို႔မပိုင္၊ ဦးအုန္းလြင္တို႔က ဘယ္ေလာက္မ်ား သေဘာတရားေတြေၾကညက္လို႔လဲ …. ေမးခြန္း ထုတ္သည္။ အမည္ေခါင္းစဥ္နဲ႔ပါတ္သက္ျပီး စစ္အစိုးရ သတိျပဳမိေစရန္ မ်က္စျပစ္ျပသည္။ စစ္အစိုးရက ကြ်တ္မုန္း၀င္ ကို နည္းနည္းေတာ့မ်က္စိၾကသည္။ သို႔ေသာ္ အခ်ိန္မက်ေသး ဟုယူဆထားပံုရသည္။

ေလာေလာဆယ္ စစ္အစိုးရမ်က္စိၾကေနသည္မွာ ေအးလြင္တို႔ျဖစ္သည္။ ေအးလြင္တို႔က ၂၀၀၇ မွာ Sanction ေတြ ရုပ္သိမ္းဖို႔ ကမ္ပိန္းေတြလုပ္ခဲ့သည့္ စစ္အစိုးရလက္တံျဖစ္သည္။ ၂၀၀၈ မွာ ဖြဲ႔စည္းပံုအတည္ျဖစ္ေစဖို႔ ေအးလြင္တို႔လုပ္ခဲ့သည္။ အခု လည္း ၂၀၁၀ ေရြးေကာက္ပြဲအထေျမာက္ေစဖို႔ လွဳပ္ရွားမွဳေတြလုပ္ရန္ တိုင္းမွဴးေတြဆီ တင္ျပေတာင္းခံေနသည္။ ထို႔ေၾကာင့္ ကြ်တ္မုန္း၀င္က ေအးလြင္တို႔ကို ပခံုးခ်င္းမယွဥ္ရဲေသး။ သို႔ေသာ္ သူ႔အခ်ိန္မၾကာမီွေရာက္လာေတာ့မည္ကိုေတာ့ ၾကိဳတင္တြက္ ဆထားပံုရသည္။ ထိုေၾကာင့္ တသီးပုဂၢလကြန္ယက္ကို တိုးခ်ဲ႔တည္ေဆာက္သည္။ အင္တာနက္ေပၚမွာ ေအာ္ၾကက္ထုတ္သည္။ နာမည္ၾကီးေတြကိုခ်ရင္ ကိုယ္လည္း နာမည္ၾကီးလာမည္ဆိုတဲ့ နည္းေဟာင္းၾကီးကိုအသံုးျပဳသည္။ ယက္ေတာအမွဳကို အခြင့္ ေကာင္းယူျပီး ကြ်တ္မုန္း၀င္ က ေဒၚစုကို တိုက္ခိုက္ပုတ္ခတ္ ေစာ္ကားတာမ်ဳိးလုပ္သည္။ တသီးပုဂၢလအျမင္ကို အေသဆုပ္ကိုင္ ထားရင္ စစ္အစိုးရကတခ်ိန္မွာ သူ႔ကိုေခၚသံုးမွာပဲလို႔ တထစ္ခ်ယံုၾကည္မွုရွိေနသူျဖစ္သည္။ (ျပန္ၾကားေရး၀န္ၾကီးကို ဂဂ်ီဂေဂ်ာင္ လုပ္သည့္အေၾကာင္း အေပၚမွာေရးခဲ့ျပီးျပီ။)

ေအးလြင္တို႔ကို တိုက္ရိုက္မတြယ္ရဲေတာ့ ဇင္ေအာင္တို႔ႏွင့္မဟာမိတ္လုပ္သည္။ ဇင္ေအာင္တို႔ကလည္း ကြ်တ္မုန္း၀င္ကို မယံု။ ယံုၾကည္လို႔မရသူေတြထဲမွာ ကြ်တ္မုန္း၀င္ ထိပ္ဆံုးကပါေနေၾကာင္းသိသည္။ တခ်ိန္က ကြ်တ္မုန္း၀င္က သူတို႔ကို ေ၀ဖန္ထား ဖူးသည္။ ဇင္ေအာင့္အဖြဲ႔မွာ ပညာတတ္ေတြမပါ။ လူငယ္မ်ဳိးဆက္သစ္ေတြေထာက္ခံမွဳမရွိ။ အဲသည္ဟာကိုမေမ့။ အခု လာကပ္ တာကိုလည္းဘာေၾကာင့္ကပ္သည္ဆိုတာသိသည္။ ကြ်တ္မုန္း၀င္က လူေရလည္လာျပီ။ ေျပာခ်င္ရာေလွ်ာက္ေျပာေနသည့္ ရူးတူးတူးေပါေတာေတာ အဆင့္မွာ အေစာပိုင္းက သေဘာထားခဲ့ၾကေပမည့္ အခုမွ သူရဲေမြးမိမွန္းသိလာၾကသည္။ စိတ္မထင္ လွ်င္ လက္တို႔ဖမ္းခိုင္းမွာ သတိထားေနၾကရသည္။

ဤအခ်င္းအရာမ်ားသည္ကား အမ်ဳိးသားႏုိင္ငံေရးအင္အားစုမ်ား၏ အတြင္းေရး တစိတ္တပိုင္းကိစၥမ်ားပင္ျဖစ္ေပေတာ့သည္။ သူတို႔၏ႏုိင္ငံေရးသည္ကား အခ်င္ခ်င္းခြက္ေစာင္းခုတ္ကာ ပတ္ရွုတ္ေနသည့္ ပုတ္ရွပ္ႏုိင္ငံေရး ျဖစ္ေပေတာ့သည္။ သူတို႔ႏုိင္ငံ ေရးကိုၾကည့္ရသည္မွာ ဂ်င္ေပါက္တန္းကစားေနသည္ႏွင့္တူသည္။ တေယာက္ ထြက္သြားလိုက္၊ ေနာက္တေယာက္ ထပ္ ထြက္သြားလိုက္။ ေတာ္ၾကာတေယာက္၀င္လာလိုက္။ ေတာ္ၾကာျပန္ထြက္သြားလုိက္။ ၀င္စို႔ ထြက္စို႔။ ဂ်င္ေပါက္ေနၾကသည္။ အမွန္က ဂ်င္မဟုတ္။ ဂ်င္ေပၚကထံုးေတြျဖစ္သည္။

ဂ်င္ေပၚကထံုးေတြႏွင့္ နင္လားငါလား မတိမ္းမယိမ္းအဆင့္ရွိသည့္ ႏုိင္ငံေရးတမ်ဳိးရွိေသးသည္။ ၄င္းႏိုင္ငံေရးမ်ဳိးကို တိုင္းရင္း သား တခ်ဳိ႔ထံမွာ ေတြ႔ျမင္ရသည္။ အထူးသျဖင့္ ေရြးေကာက္ပြဲ၀င္ဖို႔ ငမ္းငမ္းတက္ျဖစ္ေနသည့္ တိုင္းရင္းသား ေခါင္းေဆာင္ တခ်ဳိ႔တြင္ ေတြ႔ရသည္။ သူတို႔လည္း ဂ်င္ေပၚက ထံုးေတြပင္ျဖစ္သည္။ ယေန႔ျဖစ္ေနသည့္ ျပႆနာကို ဗမာ - ဗမာခ်င္း ျဖစ္ေန သည့္ျပႆနာအျဖစ္သေဘာထားၾကသည္။ ဗမာ - ဗမာခ်င္း မတည့္တာကုိ တို႔က အခြင့္ေကာင္းယူမည္။ ရသမွ်အခြင့္ အေရး အကုန္ယူမည္။ နယ္ျခားေစာင့္ဆိုလည္း ေစာင့္လိုက္မည္။ ေရြးေကာက္ပြဲ၀င္ဆိုလည္း ၀င္လိုက္မည္။ ဤသည္ကား ပြဲလွန္႔ဖ်ာ ခင္းသည့္ ႏုိင္ငံေရးမ်ဳိးျဖစ္သည္။

ပြဲလန္႔တိုင္းဖ်ာခင္းတတ္သူမ်ားထဲမွာ တည္ျမဲ/သန္႔ရွင္း ဖဆပလ လူၾကီးသားသမီးေတြလည္းပါ၀င္တတ္သည္။ သူတို႔သည္ လည္း အမ်ဳိးသားႏုိင္ငံေရးကို ၾကိဳက္ၾကသည္္။ ရတာယူမည့္စိတ္ရွိသူမ်ားျဖစ္ၾကကုန္သည္။ အမ်ဳိးသားႏိုင္ငံေရးအင္အားစုကား အေတာ္ရွဳပ္သည့္ႏုိင္ငံေရးအမွဳိက္ပံုၾကီးႏွင့္တူေနေလေတာ့သည္။ ထိုအထဲမွာ ႏိုင္ငံေရးက အခုထြက္လိုက္၊ ေတာ္ၾကာ ျပန္၀င္ လာလိုက္၊ ေတာ္ၾကာ ၄၀ ရာခုိင္ႏွုန္းေတာင္းလိုက္နဲ႔ ေအာင္ဘာေလထီ ကစားသူမ်ားလည္းရွိေသးသည္။ ပုတ္ရွပ္ ပတ္ရွဳတ္ ေနၾကသည္။

၅) လူထုအေျချပဳႏုိင္ငံေရး

ဤႏိုင္ငံေရးအမ်ဳိးအစားသည္ကား လူထူအက်ဳိးစီးပြားကိုဦးတည္သည့္ႏိုင္ငံေရး၊ လူထုေထာက္ခံမွဳကိုအေျချပဳသည့္ ႏုိင္ငံေရး ျဖစ္သည္။လူထုၾကီးလိုက္ပါေဆာင္ရြက္ဖို႔တြန္းအားေပးသည္။လူထုၾကီး့တသားတည္းခ်ီတက္လာေအာင္စြမ္းေဆာင္မွဳျပဳသည္။လူထုၾကီးကို လက္ညိုးေထာင္ေခါင္းျငိမ့္ဘ၀ကေန ကိုယ့္ၾကမၼာကိုယ္ဖန္တီးႏိုင္တဲ့ဘ၀ဆီ ပို႔ေဆာင္ေပးမည့္ ႏုိင္ငံေရးျဖစ္သည္။

ဤႏုိင္ငံေရးမ်ဳိးကား ျမင့္ျမတ္တည္ၾကည္သည့္ ႏိုင္ငံေရးအမ်ဳိးအစားျဖစ္သည္။ ဤနည္းျဖင့္ ဗမာ့လြပ္လပ္ေရးရယူႏိုင္ခဲ့သည္။

သည္ႏိုင္ငံေရးမ်ဳိးနဲ႔ဲ႔ လူထုၾကီးကို ဗိုလ္ခ်ဳပ္ေအာင္ဆန္းက ထဆိုထ ခ်ဆိုခ် လုပ္ႏုိင္ခဲ့သည္။

သည္ႏိုင္ငံေရးမ်ဳိးနဲ႔ဲ႔ လူထုၾကီးကို သူနဲ႔အတူလိုက္ပါ ခ်ီတက္ရဲေအာင္ ေဒၚေအာင္ဆန္းစုၾကည္စြမ္းေဆာင္ႏုိင္ခဲ့သည္။

သည္ႏိုင္ငံေရးမ်ဳိးနဲ႔ဲ႔ လူထုၾကီးကို စည္းကမ္းရွိေအာင္ ကိုမင္းကိုႏုိင္တို႔ ၈၈မ်ဳိးဆက္ေတြက သြန္သင္ျပသႏုိင္ခဲ့သည္။

သည္ႏိုင္ငံေရးမ်ဳိးနဲ႔ဲ႔ ေရႊ၀ါေရာင္ေတာ္လွန္ေရးကို ရဟန္းသံဃာမ်ား ဦးေဆာင္ဆင္ႏႊဲခဲ့ၾကသည္။

သည္ႏိုင္ငံေရးမ်ဳိးနဲ႔ဲ႔ ေက်ာင္းသားလူငယ္ေတြဟာ စစ္အာဏာရွင္စနစ္ကို ဆန္႔က်င္တိုက္ပြဲ၀င္ေနၾကသည္။

သည္ႏိုင္ငံေရးမ်ဳိးနဲ႔ဲ႔ ၂၀၀၈ ခုႏွစ္ ဖြဲ႔စည္းပံုကို လူထုၾကီးကန္႔ကြက္မဲေပးခဲ့ၾကသည္။

လူထုအေျချပဳႏုိင္ငံေရးက အလိုေတာ္ရိ ဘုရားငေဆာင္ ႏုိင္ငံေရးနည္းမ်ားကိုဆန္႔က်င္သည္။

လူထုအေျချပဳႏုိင္ငံေရးက ၂၀၁၀ ေရြးေကာက္ပြဲကို သပိတ္ေမွာက္သည္။

လူထုအေျချပဳႏုိင္ငံေရးက ၂၀၁၀ ေရြးေကာက္ပြဲကို အေထြေထြႏုိင္ငံေရးထိုးစစ္ (သပိတ္ေမွာက္ပြဲ)နဲ႔ျဖတ္သန္းမည္။

လူထုအေျချပဳႏုိင္ငံေရးက ႏိုင္ငံေရးပါတီေတြ နဲ႔ ျပည္သူလူထုကို ေပါင္းစည္းမိေစမည္။

ျပည္သူလူထုအတြက္ …

၁) ဖြဲ႔စည္းပံုမလို။

၂) ေရြးေကာက္ပြဲမလို။

၃) ေတြ႔ဆံုေဆြးေႏြးေရးသာလိုသည္။

ဤအခ်က္ကား လူထုအေျချပဳႏုိင္ငံေရး၏ ယံုၾကည္မွဳပင္ျဖစ္ေပေတာ့သတည္း။ ။

http://komoethee.blogspot.com/ မွ ကူးယူေဖာ္ျပပါသည္။

No comments: